Vliegroest op RVS
Vliegroest is de meest voorkomende en meest onbegrepen vorm van corrosie op RVS. Het ontstaat wanneer ijzerdeeltjes of verontreinigingen het oppervlak van RVS gaan roesten, waardoor het lijkt alsof RVS zelf roest. Wat zijn de oorzaken van dit ongewenste effect op het schijnbaar roestvrije RVS? En belangrijker nog, hoe kan men vliegroest voorkomen en verwijderen? In dit artikel zal ik deze vragen grondig onderzoeken en verduidelijken.
Wat is vliegroest en hoe ontstaat het?
Vliegroest, ook wel besmettingscorrosie genoemd, is een vorm van corrosie die optreedt wanneer ijzerdeeltjes of verontreinigingen zich op het oppervlak van RVS nestelen. Deze ijzerdeeltjes of verontreinigingen kunnen gaan roesten en veroorzaken oranje-bruine vlekken waardoor het lijkt alsof het RVS oppervlak roest, maar in werkelijkheid zijn het de verontreinigingen op het oppervlak die roesten. Tevens wordt de toetreding van zuurstof op deze specifieke plekken belemmerd. Vliegroest herken je dus aan oranjebruine vlekken die op het oppervlak liggen. Verschillende factoren kunnen bijdragen aan dit verschijnsel, zoals:
- Er is vuil op het oppervlak terecht gekomen dat vliegroest veroorzaakt;
- IJzerdeeltjes in de lucht in de buurt van spoorwegen, afkomstig van bovenleidingen van tram- en treinrails;
- Gebruik van gereedschappen zoals zagen, vijlen of staalborstels, of gereedschappen die eerder zijn gebruikt voor het bewerken van (koolstof)staal;
- Vonkenregens en slijpstof tijdens het slijpen van (koolstof)staal.


Wanneer treedt vliegroest op?
Op RVS dat binnenshuis of buiten in een natuurrijke omgeving wordt gebruikt en regelmatig wordt gepoetst, zal vliegroest niet tot nauwelijks optreden. Maar hoe sneller het RVS in aanraking kan komen met industrie, zout en zuur, hoe sneller het aangetast kan worden. Ook de frequentie van poetsen speelt hierin een grote rol.




Roestvrij staal of roestvast staal?
Het begrip vliegroest roept vaak vragen op over de aard van roestvast staal. Allereerst staat RVS niet voor roestvrij staal, maar voor roestvast staal. In de volksmond wordt RVS nog vaak roestvrij genoemd, wat de opvatting dat RVS geheel roestvrij is versterkt.
Roestvast staal, afgekort RVS, is een legering van onder andere ijzer, chroom, nikkel en koolstof. Verder zijn veel soorten roestvast staal samengesteld uit de legeringselementen molybdeen, titanium, mangaan, stikstof en silicium. Elk van deze elementen geeft verschillende eigenschappen aan het RVS. Door deze eigenschappen te combineren en te schuiven met de verschillende percentages, ontstaan allerlei soorten RVS met steeds weer andere eigenschappen.
Om van roestvast staal te kunnen spreken, moet de legering minimaal 10,5% chroom en maximaal 1,2% koolstof bevatten. Chroom zorgt voor de corrosievastheid en koolstof is van invloed op de hardheid van het roestvast staal.
Wanneer ijzerdeeltjes met RVS in aanraking komen, ontstaat er een potentiaalverschil tussen een edel en een onedel metaal. Dit potentiaalverschil doet het meest onedele metaal, in dit geval het staal in de ijzerdeeltjes, roesten. Dit gebeurt heel snel en hevig. Het lijkt dan alsof het RVS roest, maar in de werkelijkheid zijn het de externe staaldeeltjes die roesten.
Waarom is roestvast staal roestvast?
Het chroom in de legering vormt samen met vocht en zuurstof een flinterdun laagje chroomoxide. Dit laagje is onzichtbaar. Als de oxidelaag zich helemaal over het oppervlak heeft gevormd, stopt dit proces en is het onderliggende metaal beschermd tegen invloeden van buitenaf.
RVS heeft de unieke eigenschap dat, wanneer deze oxidehuid beschadigt, het zichzelf herstelt onder invloed van zuurstof uit de omringende lucht. Een voorwaarde hiervan is dat er geen chloriden uit bijvoorbeeld de zoute zeelucht aan de kust of de chloorlucht in zwembaden aanwezig zijn.
In de nabijheid van de kust met zijn zoute omgeving ontstaat er een ander fenomeen. Het ontstaan van bruin/gele vlekjes op het oppervlak van het RVS: zogenaamde theevlekken op RVS. Dit is niet te verwarren met vliegroest.




Checklist: zó voorkom je vliegroest
Tijdens montage:
-
Gebruik uitsluitend gereedschap dat niet eerder is gebruikt op koolstofstaal;
-
Reinig het RVS direct na montage met een geschikt poetsmiddel zoals Innoshine B570;
-
Verwijder metaalstof, slijpstof en montageresten volledig van het oppervlak.
Omgevingsbewust werken:
-
Vermijd montage in de buurt van slijpwerkzaamheden aan staal zonder afscherming;
-
Houd rekening met ijzerdeeltjes in de lucht bij spoorwegen, industrieterreinen of garages;
-
Gebruik bij voorkeur RVS316 in omgevingen met zoute of zure lucht.
Regelmatig onderhoud:
-
Neem het RVS regelmatig af met een zachte, vochtige doek;
-
Gebruik een RVS reiniger spray voor glans en bescherming;
-
Controleer regelmatig op beginnende roestplekjes en behandel deze direct.
Wat je moet vermijden:
-
Geen staalwol, agressieve reinigers of chloorhoudende middelen gebruiken;
-
Geen babyolie of olijfolie gebruiken: dit trekt juist vuil aan;
-
Geen langdurige vervuiling laten zitten, dit sluit het oppervlak af van zuurstof.
Stappenplan: vliegroest op RVS verwijderen
Wil je reeds bestaande vliegroest verwijderen? In de meeste gevallen, als je direct actie onderneemt, kan dit ongemak eenvoudig worden opgelost door het RVS te poetsen met een speciaal reinigingsmiddel tegen vliegroest, zoals de middelen uit onze RVS roestbehandelingskit. Deze kit bevat een middel voor het verwijderen van vliegroest en een RVS verzorger die een laagje achterlaat op het RVS, zodat het ontstaan van nieuwe roest tot een minimum wordt beperkt.
- Stap 1: Neem het oppervlak eerst af met een zachte, vochtige doek om losliggend vuil te verwijderen (gebruik warm water met een mild afwasmiddel);
- Stap 2: Gebruik een speciaal middel zoals Innoshine B570 uit de RVS roestbehandelingskit. Breng het product gelijkmatig aan op de aangetaste plekken met een zachte doek of spons. Laat het inwerken volgens de gebruiksaanwijzing;
- Stap 3: Wrijf zachtjes over het oppervlak, met de slijprichting van het RVS mee. Gebruik nooit staalwol of een schuurmiddel dat het oppervlak kan beschadigen;
- Stap 4: Spoel het behandelde oppervlak af met schoon water om alle resten van het product te verwijderen. Droog het daarna met een schone, zachte doek om watervlekken te voorkomen;
- Stap 6: Breng na het reinigen een RVS verzorgingsproduct aan, zoals een RVS reiniger spray. Deze laat een licht beschermend laagje achter en maakt het oppervlak vuil- en waterafstotend;
- Stap 7: Bij hardnekkige vliegroest kan het nodig zijn de behandeling een tweede keer toe te passen. Zorg daarna voor regelmatig onderhoud om herhaling te voorkomen.


Veelgestelde vragen over vliegroest op RVS
Wat is vliegroest precies?
Vliegroest is een vorm van oppervlakkige corrosie die ontstaat wanneer ijzerdeeltjes of verontreinigingen op RVS terechtkomen. Deze deeltjes roesten, waardoor het lijkt alsof het RVS zelf roest. In werkelijkheid is het externe vervuiling die het probleem veroorzaakt. Vliegroest wordt ook wel besmettingscorrosie genoemd.
Hoe ontstaat vliegroest op RVS?
Vliegroest ontstaat door invloeden van buitenaf zoals slijpstof, gereedschap dat ook voor koolstofstaal is gebruikt, of ijzerdeeltjes of verontreinigingen uit de lucht (bijvoorbeeld nabij spoorwegen). Deze deeltjes hechten zich aan het oppervlak van RVS en gaan roesten. Het beschermende chroomlaagje wordt plaatselijk geblokkeerd, wat oxidatie in de hand werkt.
Is vliegroest schadelijk voor het RVS zelf?
Vliegroest tast het RVS zelf meestal niet aan, zolang het maar op tijd wordt verwijderd. Het is wel een signaal dat het oppervlak vervuild is of onvoldoende is onderhouden. Als het te lang blijft zitten, kan het beschermende oxidelaagje van het RVS beschadigd raken en dat kan uiteindelijk tot echte corrosie leiden.
Hoe kun je vliegroest op RVS voorkomen?
Regelmatig schoonmaken is de sleutel tot het voorkomen van vliegroest. Gebruik na montage meteen een RVS poetsmiddel zoals Innoshine B570 om verontreinigingen te verwijderen. Neem het oppervlak daarna periodiek af met een zachte, vochtige doek en gebruik aanvullend een RVS reiniger.
Hoe kun je vliegroest van RVS verwijderen?
Gebruik hiervoor een speciaal reinigingsmiddel, zoals onze RVS roestbehandelingskit. Deze kit verwijdert de roestdeeltjes en laat een beschermlaagje achter op het oppervlak. Zo ziet het RVS er weer als nieuw uit en wordt nieuwe roestvorming tegengegaan. Lees hier meer over het schoonmaken van RVS.
Hoe kan het dat vliegroest vaak in het najaar voorkomt?
In de herfst en winter blijft RVS veel langer nat, waardoor het vatbaarder is voor vliegroest. Lees hier meer over vliegroest in het najaar.
Komt vliegroest vaker voor bij buitentoepassingen?
Ja, vooral in industriële omgevingen of nabij de kust is de kans op vliegroest groter. Zout, zuren en fijnstof kunnen bijdragen aan vervuiling van het RVS oppervlak. Regelmatig onderhoud is dan extra belangrijk. Vliegroest komt binnenshuis nauwelijks voor als het RVS goed wordt onderhouden. In droge en schone binnenomgevingen is de kans op ijzerdeeltjes en vervuiling klein.
Waarom wordt RVS vaak roestvrij genoemd als er toch vliegroest kan ontstaan?
De term roestvrij staal is eigenlijk onjuist. De correcte term is namelijk roestvast staal, want RVS is bestand tegen corrosie maar niet geheel roestvrij. Vliegroest is geen bewijs van slecht RVS, maar van vervuiling op het oppervlak.
Is vliegroest hetzelfde als theevlekken op RVS?
Nee, theevlekken ontstaan vooral bij kustgebieden door zoutaanslag en zijn lichtbruin van kleur. Vliegroest is vaak oranje-bruin en wordt veroorzaakt door externe ijzerdeeltjes. Beide zijn oppervlakkige vormen van vervuiling, maar hebben een andere oorzaak en aanpak.


















Reactie plaatsen